Dažniausiai užduodami klausimai
K.: Kartu su asmens tapatybės kortele gavau voką su PIN kodu. Kam jis?
A.:
>>>>
Lietuvos Respublikos piliečiams išduodamos asmens tapatybės kortelės yra elektroninės kortelės, kurios gali būti naudojamos ne tik kaip asmens dokumentai, bet taip pat kaip elektroninių dokumentų pasirašymo elektroniniu parašu įtaisai.

Norint pasinaudoti asmens tapatybės kortele, kaip elektroninio parašo įtaisu, reikia fiziškai disponuoti pačia kortele bei žinoti kortelės elektroninio parašo funkcijos aktyvavimo duomenis (PIN kodą). Kortelės PIN kodas yra naudojamas kiekvieną kartą, kai pasirašote vieną ar kitą elektroninį dokumentą elektroniniu parašu arba jungiatės prie elektronines paslaugas teikiančių interneto portalų, kurie vartotojo asmens tapatybę nustato elektroninio parašo pagalba.

Asmens tapatybės kortelės elektroninio parašo funkcija nuo neteisėto jos panaudojimo daugkartinio PIN kodo bandymo būdu yra apsaugota technologinėmis priemonėmis ribojant neteisingo PIN kodo įvedimų skaičių – 3 kartus iš eilės įvedus neteisingą PIN kodą, kortelės elektroninio parašo funkcija yra blokuojama.

Privalu atminti, kad Jums išduotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimo laikotarpiu praradus asmens tapatybės kortelę ar įtarus, kad kortelės PIN kodą galėjo sužinoti kitas asmuo, yra privaloma nedelsiant telefonu (8 5) 271 6062 informuoti Asmens dokumentų išrašymo centro Sertifikatų skyrių, kurio darbuotojai, įsitikinę Jūsų asmens tapatybe, sustabdys Jums išduotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimą. Po sertifikatų galiojimo sustabdymo bet koks elektroninis parašas, sudarytas naudojant Jūsų asmens tapatybės kortelę, bus laikomas negaliojančiu.

Jei praradote asmens tapatybės kortelę, visais atvejais turite nedelsiant kreiptis į bet kurį Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos teritorinį skyrių ir pateikti prašymą paskelbti prarastą kortelę negaliojančia.

Jei sertifikatų galiojimas sustabdomas sužinojus arba įtarus, kad kortelės PIN kodą galėjo sužinoti kitas asmuo (o pati asmens tapatybės kortelė nėra prarasta), norėdami toliau naudoti asmens tapatybės kortelę pasirašymui elektroniniu parašu, turėsite asmeniškai atvykti į Migracijos departamento Alytaus, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos, Vilniaus miesto skyrių ar Migracijos departamento Kauno miesto skyrių, esantį A. Juozapavičiaus pr. 57 (
visi adresai), kur pateikus prašymą Jums bus išduoti nauji sertifikatai ir naujas kortelės PIN kodas.
K.: Kas yra elektroninis parašas?
A.:
>>>>
Pagal 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB 3 straipsnyje pateikiamą apibrėžimą, elektroninis parašas – elektroninės formos duomenys, kurie yra prijungti prie kitų elektroninės formos duomenų arba logiškai susieti su jais ir kuriuos pasirašantis asmuo naudoja pasirašydamas.

Svarbu žinoti tai, kad pagal tą patį reglamentą, kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašyti elektroniniai dokumentai turi tokią pačią teisinę galią kaip ir ranka pasirašyti dokumentai.
K.: Kam reikalingas elektroninis parašas?
A.:
>>>>
Elektroninis parašas, visų pirma, gali būti naudojamas elektroniniu būdu sudarant privačius sandorius, kai abi šalys dėl to sutaria.

Elektroninis parašas taip pat gali būti naudojamas jungiantis prie elektronines paslaugas teikiančių interneto portalų, kurie vartotojo asmens tapatybę nustato elektroninio parašo pagalba. Patvirtinęs savo tapatybę elektroniniu parašu, vatotojas gali naudotis elektroninėmis paslaugomis, kurias teikia Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Valstybės įmonė Registrų centras bei kitos valstybės ar savivaldybių institucijos. Visų viešojo sektoriaus teikiamų elektroninių paslaugų sąrašą galima rasti elektroninės valdžios portale
www.epaslaugos.lt.

Elektroninį parašą galima naudoti kai kurių Lietuvos bankų elektroninės bankininkystės sistemose.

Taip pat reikia paminėti, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymą, asmenų skundai viešojo administravimo subjektams gali būti teikiami elektroniniu būdu, pasirašant juos elektroniniu parašu.

Juridinių asmenų įgaliotų atstovų teikiamus elektroniniu parašu pasirašytus dokumentus priima Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (įmonių ataskaitos, gydymo įstaigų išduodami nedarbingumo pažymėjimai), Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Valstybės įmonė Registrų centras. Eksporto bei importo muitinės formalumai gali būti atliekami teikiant elektroniniu parašu pasirašytus dokumentus. Viešuosius pirkimus skelbiančios institucijos neretai pageidauja gauti pasiūlymus elektroniniu būdu bei pasirašytus elektroniniu parašu.
K.: Ko reikia, kad galėčiau naudoti asmens tapatybės kortelę elektroninių dokumentų pasirašymui?
A.:
>>>>
Tam reikia įsigyti kortelių skaitytuvą bei paruošti Jūsų kompiuterį taip, kaip aprašyta skyriuje
„Metodinė informacija” pateikiamose instrukcijose.
K.: Kas yra kortelių skaitytuvas ir kur jį galima įsigyti?
A.:
>>>>
Kortelių skaitytuvas yra kompiuterio priedas, kurio dėka galima sujungti elektroniniam parašui skirtą kortelės kontaktinį lustą su vartotojo kompiuteriu. Tipinis kortelių skaitytuvas atrodo kaip nedidelė plokščia dėžutė, kurios viename gale yra kortelei įstatyti skirtas lizdas, o iš kito dėžutės galo išeinanantis laidas antrame jo gale turi USB kištuką, kuris jungiamas į kompiuterio USB lizdą. Tokį skaitytuvą galima įsigyti už maždaug 8 eurus. Kortelių skaitytuvas taip pat gali būti integruotas į kompiuterio klaviatūrą – kortelei įstatyti skirtas lizdas tokiu atveju paprastai randasi klaviatūros dešinėje pusėje, klaviatūros gale arba viršuje. Kompiuterio klaviatūros su integruotu kortelių skaitytuvu kainuoja apie 30 eurų. Kortelių skaitytuvais prekiauja specializuotos elektronikos parduotuvės.

Deja, bet pasitaiko situacijų, kai tam tikrų modelių skaitytuvai tam tikromis aplinkybėmis neveikia taip, kaip turėtų. Dėl šios priežasties šiuo metu nerekomenduojame pirkti gamintojo HID Global skaitytuvo Omnikey 3021.
K.: Kaip pasirašyti elektroniniu parašu dokumentą, kurį vėliau galėčiau išsiųsti elektroniniu paštu?
A.:
>>>>
K.: Turiu kortelių skaitytuvą, įdiegiau reikalingas programas, bet pasirašyti vis tiek nepavyksta. Ką daryti?
A.:
>>>>
K.: Elektroniniu paštu gavau failą su pavadinimo plėtiniu .adoc. Siuntėjo teigimu, tai elektroniniu parašu pasirašytas dokumentas. Kaip galėčiau peržiūrėti šio dokumento turinį bei patikrinti dokumentą pasirašiusio asmens elektroninį parašą?
A.:
>>>>
K.: Mano kortelė užsiblokavo, nes triskart iš eilės įvedžiau neteisingą kortelės PIN kodą. Ką daryti?
A.:
>>>>
Jeigu kortelė pagaminta iki 2021 m. rugpjūčio 13 d., prašome atvykti į Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Alytaus, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos, Vilniaus miesto skyrių ar Migracijos departamento Kauno miesto skyrių, esantį A. Juozapavičiaus pr. 57 (
visi adresai). Čia Jums bus sudarytas ir išduotas naujas kortelės PIN kodas. Atvykus būtina turėti asmens tapatybės kortelę.

Jeigu kortelė pagaminta 2021 m. rugpjūčio 13 d. ar vėliau, kortelės blokavimą gali panaikinti tik pats jos savininkas, naudodamas jam suteiktą PUK kodą. Kaip tai padaryti, yra aprašyta skyriuje „Metodinė informacija” pateikiamoje
instrukcijoje. Jeigu negalite prisiminti iki kortelės blokavimo galiojusio kortelės PIN kodo ir nesate jo niekur išsaugojęs, kortele toliau galėsite naudotis tik kaip asmens tapatybės dokumentu.
K.: Kaip pasitikrinti, iki kada galioja mano sertifikatai?
A.:
>>>>
Pasitikrinti, iki kada galioja Jūsų sertifikatai, galite vadovaudamiesi šia
instrukcija.
K.: Baigėsi man išduotų sertifikatų galiojimas. Ką daryti?
A.:
>>>>
Dėl sertifikatų asmens tapatybės kortelėje atnaujinimo prašome kreiptis į Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Alytaus, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos, Vilniaus miesto skyrių ar Migracijos departamento Kauno miesto skyrių, esantį A. Juozapavičiaus pr. 57 (
visi adresai). Būtina atvykti asmeniškai ir su savimi turėti asmens tapatybės kortelę. Sertifikatų atnaujinimas atliekamas vietoje ir yra nemokamas.

Pasibaigus valstybės tarnautojo ar vidaus tarnybos sistemos pareigūno sertifikatų galiojimui prašome kreiptis į savo įstaigos personalo administravimo skyrių.
K.: Šiame puslapyje atsakymo į mano klausimą nėra. Ką daryti?
A.:
>>>>
Prašome paskambinti į Asmens dokumentų išrašymo centro Sertifikatų skyrių telefonu (8 5) 271 6062.